Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Urząd Gminy Karnice
System Rada

System Rada
Profile Radnych, komisje, interpelacje, kalendarz posiedzeń.

System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

System eWrota

eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.

Uchwała Nr XXI/167/2016 Rady Gminy Karnice z dnia 29 listopada 2016 roku w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, ustalenia wysokości tej opłaty i ustalenia stawki opłaty za pojemnik.


Uchwała Nr XXI/167/2016
Rady Gminy Karnice

z dnia 29 listopada 2016 r.

w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, ustalenia wysokości tej opłaty i ustalenia stawki opłaty za pojemnik

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 15 i art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity. Dz. U. z 2016r., poz. 446) oraz art. 6k. w związku z art.. 6j ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jednolity Dz. U. z 2016r, poz. 250), Rada Gminy Karnice uchwala, co następuje:

§ 1. Dokonuje się wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w taki sposób,

że w przypadku nieruchomości, na której zamieszkują mieszkańcy, opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowi iloczyn liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość oraz stawki opłaty ustalonej w §2.

§ 2. 1. Ustala się stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, o której mowa w §1, za odpady zbierane i odbierane w sposób selektywny, w wysokości 13,00 zł miesięcznie od osoby zamieszkującej daną nieruchomość. W przypadku, gdy liczba osób zamieszkujących daną nieruchomość jest większa niż sześć, stawka opłaty wynosi 78,00 zł miesięcznie.

2. Ustala się wyższą stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, o której mowa w §1, w wysokości 25,00 zł miesięcznie od osoby zamieszkującej daną nieruchomość, w przypadku jeżeli odpady komunalne nie są w sposób selektywny zbierane i odbierane.

§ 3. 1. W przypadku nieruchomości niezamieszkałych, jeżeli odpady są zbierane i odbierane w sposób selektywny, ustala się stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za jeden pojemnik miesięcznie w wysokości:

1) Za pojemnik 120 l - 17,00 zł,

2) Za pojemnik 240 l - 29,00 zł,

3) Za pojemnik 1100 l - 107,00 zł,

4) Za pojemnik 5m3 - 624,00 zł,

5) Za pojemnik 7 m3 - 874,00 zł

2. Jeżeli odpady nie są zbierane i odbierane w sposób selektywny, ustala się wyższą stawkę opłaty za jeden pojemnik miesięcznie w wysokości:

1) Za pojemnik 120 l - 29,00 zł,

2) Za pojemnik 240 l - 49,00 zł,

3) Za pojemnik 1100 l - 190,00 zł,

4) Za pojemnik 5m3 - 936,00 zł

5) Za pojemnik 7 m3 - 1.310,00 zł

§ 4. W przypadku nieruchomości o charakterze mieszanym tj. będących w części nieruchomościami zamieszkałymi oraz w części niezamieszkałymi, na której nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne, opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowić będzie sumę opłat obliczonych z §1 i §3.

§ 5. Pojemniki wywożone będą z częstotliwością określoną w uchwale w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów w zamian za uiszczoną przez właścicieli nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

§ 6. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Karnice.

§ 7. Traci moc uchwała nr XXI/231/2013 Rady Gminy Karnice z dnia 28 marca 2013r. w prawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, ustalenia wysokości tej opłaty i ustalenia stawki opłaty za pojemnik.

§ 8. Uchwała podlega publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego. Uchwała wchodzi w życie 1 stycznia 2017 r.

 

Przewodniczący Rady Gminy Karnice


Andrzej Przeździęk

Uzasadnienie

W przedstawionym projekcie uchwały zaproponowano obowiązującą od początku funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi (tj. od 1 lipca 2013 r.) metodę ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w oparciu o liczbę mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość, ponieważ metoda ta jest najbardziej akceptowana społecznie.

Nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, wprowadziła zmianę polegającą na tym, że stawką podstawową jest stawka za odpady zbierane w sposób selektywny. Natomiast jeżeli odpady komunalne nie są w sposób selektywny zbierane i odbierane, rada gminy określa wyższe stawki opłaty. Nowelizacja ustawy określiła także maksymalną stawkę opłaty, która wynosi, w przypadku stawki od liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość, obecnie 27,72 zł miesięcznie/mieszkańca za odpady selektywnie zbierane (2% przeciętnego miesięcznego dochodu rozporządzalnego na 1 osobę ogółem) i 55,44 zł miesięcznie/mieszkańca za odpady nie zbierane w sposób selektywny (dwukrotna wysokość stawki za selektywnie zbierane). Przeciętny miesięczny dochód rozporządzalny na 1 osobę ogółem za rok poprzedni ogłasza w pierwszym kwartale każdego roku w drodze obwieszczenia Prezes GUS.

Zgodnie z art. 6r ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi gmina pokrywa z pobranych opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, które na rzecz gminy obowiązani są ponosić właściciele nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy. Koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi obejmują koszty: odbierania, transportu, zbierania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, tworzenia i utrzymania punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych, obsługi administracyjnej systemu oraz edukacji ekologicznej w zakresie prawidłowego postępowania z odpadami komunalnymi.

Na podstawie przeprowadzonej analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi za 2015 r. i pierwsze 10 miesięcy 2016 r. ustalono, że opłaty pobierane od właścicieli nieruchomości nie pokrywają kosztów funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi. W tabeli poniżej przedstawiono koszty i przychody funkcjonowania systemu

Lp.

Wyszczególnienie kosztów

Wartość w zł w

2015 r.

Wartość w zł za

m-ce I - X 2016 r.

1.

Odbiór i transport odpadów komunalnych od mieszkańców

238. 665,66

220.889,01

2.

Zagospodarowanie odpadów komunalnych

194.166,72

177.877,47

3.

Obsługa PSZOK

12.300,00

-

4.

Obsługa administracyjna

81.053,76

77.372,02

A

Razem koszty

526.186,14

476.138,80

B

Wpłaty

484.842,96

398.070,58

SALDO(A-B)

-41.343,18

-78.068,22

Na podstawie deklaracji złożonych przez właścicieli nieruchomości liczba osób objętych systemem gospodarowania odpadami komunalnymi w Karnicach wynosi 3073, w tym:

?osoby deklarujące segregację odpadów - 2 837,

?osoby deklarujące zbiórkę odpadów w sposób zmieszany - 237.

Wypełnienie zapisów art. 6r ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach wiąże się z koniecznością zwiększenia stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi o 2,0 zł, tj. do kwoty 13,00 zł miesięcznie/mieszkańca w przypadku, gdy odpady są zbierane w sposób selektywny i o 4,0 zł, tj. do kwoty 25,00 zł miesięcznie w przypadku, gdy odpady nie są zbierane i odbierane w sposób selektywny.

Podwyższenie stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, w przypadku gdy odpady są zbierane w sposób selektywny do kwoty 13,00 zł miesięcznie/mieszkańca i w przypadku gdy odpady nie są w sposób selektywny zbierane i odbierane, do kwoty 25,00 zł miesięcznie/mieszkańca będzie się wiązało z wyższymi wpływami do budżetu gminy z przeznaczeniem na pokrycie kosztów gospodarowania odpadami komunalnymi. Należy podkreślić, że koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi ulegną zwiększeniu między innymi ze względu na wyższe stawki za odbiór i transport odpadów komunalnych oraz zagospodarowanie odpadów komunalnych.

Wzrasta masa odpadów odbieranych od mieszkańców, co obrazuje tabela nr 2.

Ilość odpadów

2014

2015

I - X 2016

Razem

808,12

880,58

823,18

Zmieszane

657,70

726,62

656,10

Segregowane

139,98

131,48

133,38

Gabaryty

10,44

22,48

33,70

Od 1 stycznia 2017 r. wzrośnie koszt zagospodarowania odpadów. Zgodnie z obecnie obowiązującym cennikiem przyjęcia odpadów w RZGO koszt odzysku lub unieszkodliwiania odpadów zmieszanych to 259,20 zł brutto za jedną tonę, a według nowego cennika na rok 2017 koszt jednej tony odpadów zmieszanych to 266,98 zł brutto.

W wyniku rozstrzygniętego przetargu na odbiór i transport odpadów ceny wzrosną: cena odbioru odpadów segregowanych ze 162,00 zł do 216,00 zł, cena odpadów wielkogabarytowych z 216,00 zł do 324,00 zł. Cena odbioru odpadów zmieszanych pozostaje bez zmian.

Zmiana stawki nie będzie powodowała konieczności składania nowej deklaracji przez właściciela nieruchomości, gdyż zgodnie z art. 6m ust. 2a. ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach w przypadku uchwalenia nowej stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wójt gminy zawiadamia właściciela nieruchomości o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wyliczonej jako iloczyn nowej stawki opłaty i danych podanych w deklaracji. Właściciel nieruchomości zobowiązany będzie wówczas do uiszczania opłaty, stosując wysokość opłaty podaną w zawiadomieniu.

Wobec powyższego podjęcie niniejszej uchwały jest celowe i zasadne.

Id: 4B66DEC3-0DF5-4223-92FD-9523DCB2FD22. Podpisany

Strona

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Mirosława Stankiewicz 07-12-2016 15:00
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 07-12-2016
Ostatnia aktualizacja: - 07-12-2016 15:00