Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Urząd Gminy Karnice
System Rada

System Rada
Profile Radnych, komisje, interpelacje, kalendarz posiedzeń.

System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

System eWrota

eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.

Uchwała Nr XXIV/211/2008 w sprawie określenia zasad udzielania dotacji na dofinansowanie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków


Uchwała Nr XXIV/211/2008

Rady Gminy Karnice

z dnia 17 września 2008 roku

w sprawie określenia zasad udzielania dotacji na dofinansowanie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków.

Na podstawie art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. Nr 162, poz. 1568 z późn. zm.) oraz art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1 i art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz.U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.)

Rada Gminy Karnice uchwala, co następuje:

§ 1. 1. Ustanawia się:

  1. warunki ubiegania się o dotację na dofinansowanie prac konserwatorskich, restauratorskich i robót budowlanych przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków,

  1. rodzaj danych i informacji, które należy zawrzeć we wniosku o dotację,

  1. tryb postępowania z wnioskiem o udzielenie dotacji,

  1. postanowienia, jakie winna zawierać umowa o udzielenie dotacji,

  1. zasady rozliczania dotacji, kontroli rozliczenia i zwrotu dotacji do budżetu Gminy Karnice,

  1. sposób ewidencjonowania i upowszechniania informacji o udzielonych dotacjach.

2. Znaczenie użytych w uchwale pojęć dotyczących zabytków lub czynności z nimi związanych określają przepisy ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami oraz rozporządzeń wydanych na podstawie tej ustawy.

3. Ilekroć w uchwale jest mowa o:

  1. pracach lub robotach budowlanych przy zabytku - należy przez to rozumieć prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków,

  1. beneficjencie - należy przez to rozumieć podmiot, któremu na zasadach określonych niniejszą uchwałą na prace lub roboty budowlane przy zabytku przyznano dotację z budżetu Gminy Karnice,

  1. środkach publicznych - należy przez to rozumieć publiczne środki finansowe określone przepisami o finansach publicznych.

§ 2. 1. Z budżetu Gminy Karnice mogą być udzielane dotacje celowe na dofinansowanie prac lub robót budowlanych przy zabytku, jeżeli zabytek ten łącznie spełnia następujące kryteria:

  1. znajduje się na stałe na obszarze Gminy Karnice,

  1. jest dostępny publicznie,

  1. jest w złym stanie technicznym,

  1. posiada istotne znaczenie historyczne, artystyczne lub kulturowe dla mieszkańców Gminy Karnice,

  1. jest wpisany do rejestru zabytków.

2. Dotacja na prace lub roboty budowlane przy zabytku może finansować nakłady obejmujące:

  1. sporządzenie ekspertyz technicznych i konserwatorskich,

  1. przeprowadzenie badań konserwatorskich, architektonicznych lub archeologicznych,

  1. wykonanie dokumentacji konserwatorskiej,

  1. opracowanie programu prac konserwatorskich i restauratorskich,

  1. wykonanie projektu budowlanego zgodnie z przepisami Prawa budowlanego,

  1. sporządzenie projektu odtworzenia kompozycji wnętrz,

  1. zabezpieczenie, zachowanie i utrwalenie substancji zabytku,

  1. stabilizację konstrukcyjną części składowych zabytku lub ich odtworzenie w zakresie niezbędnym dla zachowania tego zabytku,

  1. odnowienie lub uzupełnienie tynków i okładzin architektonicznych albo ich całkowite odtworzenie, z uwzględnieniem charakterystycznej dla tego zabytku kolorystyki,

  1. odtworzenie zniszczonej przynależności zabytku, jeżeli odtworzenie to nie przekracza 50% oryginalnej substancji tej przynależności,

  1. odnowienie lub całkowite odtworzenie okien, w tym ościeżnic i okiennic, zewnętrznych odrzwi i drzwi, więźby dachowej, pokrycia dachowego, rynien i rur spustowych,

  1. modernizację instalacji elektrycznej w zabytkach drewnianych lub w zabytkach, które posiadają oryginalne, wykonane z drewna części składowe i przynależności,

  1. wykonanie izolacji przeciwwilgociowej,

  1. uzupełnianie narysów ziemnych dzieł architektury obronnej oraz zabytków archeologicznych nieruchomych o własnych formach krajobrazowych,

  1. działania zmierzające do wyeksponowania istniejących, oryginalnych elementów zabytkowego układu parku lub ogrodu,

  1. zakup materiałów konserwatorskich i budowlanych, niezbędnych do wykonania prac i robót budowlanych przy zabytku wpisanym do rejestru, o których mowa w pkt. 7-15,

  1. zakup i montaż instalacji przeciwwłamaniowej oraz przeciwpożarowej i odgromowej.

§ 3. 1. O dotację może się ubiegać każdy podmiot będący właścicielem lub posiadaczem zabytku, a także podmiot, który do tego zabytku posiada tytuł prawny wynikający z użytkowania wieczystego, ograniczonego prawa rzeczowego, trwałego zarządu albo stosunku zobowiązaniowego z uwzględnieniem zapisu § 2 ust. 1.

2. Dotacja może być udzielona na sfinansowanie prac lub robót budowlanych przy zabytku, które wnioskodawca zamierza wykonać w roku złożenia wniosku o udzielenie dotacji albo w roku złożenia wniosku i w roku następnym.

3. Na zasadach określonych w niniejszej uchwale wnioskodawca może równocześnie wystąpić z kilkoma wnioskami o dotacje do prac lub robót budowlanych przy więcej niż jednym zabytku.

§ 4. 1. Dotacja z budżetu Gminy Karnice na wykonanie prac lub robót budowlanych przy jednym i tym samym zabytku może być udzielona w wysokości do 75 % ogółu nakładów na te prace lub roboty.

2. W przypadku gdy beneficjent na prace lub roboty budowlane przy zabytku otrzymuje również inne środki publiczne, kwota dotacji przyznanej z budżetu Gminy Karnice wraz z kwotami przyznanych na ten cel innych środków publicznych nie może przekraczać 100% nakładów koniecznych na wykonanie tych prac lub robót.

§ 5. 1. We wniosku o przyznanie dotacji należy wskazać:

  1. imię, nazwisko, miejsce zamieszkania wnioskodawcy lub nazwę, adres, siedzibę wnioskodawcy będącego jednostką organizacyjną,

  1. dane obiektu uwidocznione w rejestrze zabytków,

  1. fotograficzną dokumentację zabytku,

  1. dokument potwierdzający tytuł prawny wnioskodawcy do władania zabytkiem,

  1. decyzję właściwego organu ochrony zabytków zezwalającą na przeprowadzenie prac lub robót budowlanych przy zabytku oraz projekt i pozwolenie na budowę, gdy wniosek dotyczy prac lub robót budowlanych przy zabytku nieruchomym lub program prac, gdy wniosek dotyczy prac przy zabytku ruchomym,

  1. wnioskowaną kwotę dotacji i proponowany termin jej przekazania,

  1. zakres prac lub robót budowlanych, które mają być objęte dotacją,

  1. termin zakończenia prac objętych wnioskiem,

  1. harmonogram i kosztorys przewidywanych prac lub robót budowlanych ze wskazaniem źródeł ich finansowania,

  1. informację o środkach publicznych przyznanych z innych źródeł na te same prace lub roboty budowlane przy zabytku oraz informację o wystąpieniu o takie środki złożonym do innych podmiotów,

  1. wykaz prac lub robót budowlanych wykonanych przy danym zabytku w okresie 3 lat poprzedzających dzień złożenia wniosku z podaniem łącznej wysokości nakładów, w tym wysokości i źródeł dofinansowania otrzymanego ze środków publicznych,

  1. określenie organu, u którego ubiega się o dotację.

2. Formularz wniosku o udzielenie dotacji stanowi załącznik do niniejszej uchwały.

3. W przypadku gdy wnioskodawca jest przedsiębiorcą, do wniosku o udzielenie dotacji winien dołączyć informację o pomocy publicznej otrzymanej przed dniem złożenia wniosku - sporządzoną w zakresie i według zasad określonych w art. 37 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. Nr 123, poz. 1291).

4. Udzielenie dotacji na prace lub roboty budowlane podmiotu wymienionemu w ust. 3 dokonywane jest zgodnie z przepisami niniejszej uchwały wraz z dochowaniem zasad określonych w przepisach prawa regulujących udzielanie pomocy publicznej dla przedsiębiorców.

§ 6. 1. Wnioski o dotację na 2009 r. i lata następne kierowane są do Wójta Gminy w terminie do 30 września roku poprzedniego oczekiwanego dofinansowania.

2. Wnioski o przyznanie dotacji po ich przekazaniu Wójtowi przedstawiane są do zaopiniowania komisji Rady Gminy właściwej do spraw kultury oraz komisji Rady właściwej do spraw budżetu.

§ 7. 1. Dotację przyznaje Rada Gminy w uchwale określającej:

  1. nazwę podmiotu otrzymującego dotację,

  1. prace lub roboty budowlane przy obiekcie zabytkowym, na wykonanie których przyznano dotację,

  1. kwotę dotacji do przekazania w roku budżetowym

2. Z zastrzeżeniem ust. 3, przy ustalaniu wysokości przyznawanych dotacji Rada Gminy uwzględnia kwotę zaplanowaną na ten cel w budżecie Gminy Karnice .

§ 8. Uwzględniając § 7 uchwały oraz dane z wniosku o dotację Wójt Karnic z beneficjentem zawiera umowę określającą w szczególności:

  1. opis prac lub robót budowlanych przy zabytku i termin ich wykonania,

  1. kwotę dotacji i terminy jej przekazywania, które w postanowieniach umowy mogą zostać uzależnione od wyniku każdorazowej kontroli postępu prac lub robót budowlanych i rozliczenia tych wydatków,

  1. zobowiązanie się beneficjenta do przekazywania informacji o wysokości środków publicznych na prace lub roboty przy zabytku otrzymanych z innych źródeł,

  1. zobowiązanie się beneficjenta do poddania się kontroli przeprowadzanej przez Gminę Karnice w zakresie przeznaczenia dotacji i wykonania prac lub robót budowlanych,

  1. sposób i termin rozliczania kwot udzielonej dotacji,

  1. warunki, sposób i termin zwrotu niewykorzystanej dotacji oraz zwrotu dotacji wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem,

  1. pouczenie o zakresie odpowiedzialności karnej skarbowej beneficjenta i odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych przy wydatkowaniu środków z otrzymanej dotacji,

  1. pouczenie o tym, że w przypadku wykorzystania dotacji niezgodnie z przeznaczeniem - na mocy art. 145 ust. 6 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych - beneficjent traci prawo otrzymania dotacji przez 3 kolejne lata, licząc od dnia stwierdzenia wykorzystania dotacji niezgodnie z przeznaczeniem.

§ 9. 1. Kontrola, o której mowa w § 8 pkt 2 i 5, przeprowadzana jest przez osoby upoważnione przez Wójta Karnic i polega na:

  1. sprawdzaniu rzeczywistego przebiegu realizacji celów zakładanych w zakresie dotowanego zadania pod kątem zgodności z przepisami prawa i zawartą umową (kontrola formalno - merytoryczna),

  1. sprawdzaniu dokumentów związanych z realizacją dotowanego zadania (w szczególności znajdujących się w siedzibie podmiotu oryginałów dokumentów finansowych) pod kątem ich zgodności z przepisami prawa, umową i zasadami rachunkowości (kontrola formalno - rachunkowa).

2. Kontrolę można przeprowadzać do czasu rozliczenia dotacji.

§ 10. 1. Przed rozliczeniem całości dotacji lub jej części dokonywany jest komisyjny odbiór wykonanych prac lub robót budowlanych, którego dokonają osoby upoważnione przez Wójta Karnic.

2. W celu rozliczenia dotacji beneficjent w sposób i w terminach określonych w umowie składa sprawozdania z wykonania prac lub robót budowlanych Wójtowi Karnic.

3. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 2 określa:

  1. całkowity koszt zadania w okresie sprawozdawczym, w tym nakłady pokryte z innych środków publicznych,

  1. zestawienie rachunków dołączanych do sprawozdania w celu rozliczenia dotacji - ze wskazaniem numeru księgowego, numeru pozycji kosztorysu, daty wystawienia rachunku, nazwy wydatku oraz jego kwoty wraz z określeniem wysokości środków z dotacji finansujących dany rachunek.

4. Formularz sprawozdania z rozliczenia udzielonej dotacji stanowi załącznik do niniejszej uchwały.

5. Beneficjent, rozliczając dotację, winien na wezwanie Wójta Karnic uzupełnić brakujące dokumenty i udzielić wyczerpujących informacji.

§ 11. W przypadku częściowego lub całkowitego niewykonania dotowanego zadania z przyczyn leżących po stronie beneficjenta lub wykorzystania środków niezgodnie z przeznaczeniem, odpowiednia część przekazanych środków dotacji podlega zwrotowi do budżetu Gminy Karnice na zasadach określonych w umowie.

§ 12. 1. Wójt Karnic prowadzi zestawienie danych o udzielonych dotacjach oraz informuje inne organy uprawnione do udzielania dotacji na prace lub roboty budowlane przy zabytkach o dotacjach przyznanych przez Radę Gminy .

2. Zestawienie danych, o którym mowa w ust. 1 dla każdej udzielonej dotacji winno zawierać:

  1. wskazanie zabytku, z uwzględnieniem miejsca jego położenia lub przechowywania,

  1. imię, nazwisko, miejsce zamieszkania i adres osoby albo nazwę, siedzibę i adres jednostki organizacyjnej, której przyznano dotację;

  1. kserokopię uchwały o przyznaniu dotacji wymienionej w § 7;

  1. kserokopię umowy o dotację;

  1. informacje o wysokości środków przekazanych beneficjentowi z dotacji oraz o jej rozliczeniu,

  1. informacje przekazane Gminie Karnice przez inne organy zobowiązane do udzielania informacji o dotacjach na prace lub roboty budowlane przy danym zabytku,

  1. adnotacje o podaniu informacji wynikających z ust. 3 do publicznej wiadomości.

3. Wójt Karnic niezwłocznie ogłasza w Biuletynie Informacji Publicznej uchwałę o przyznaniu dotacji, o której mowa w § 7.

§ 13. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Karnic.

§ 14. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego.

Załącznik nr 1 do Uchwały Nr XXIV/211/2008
Rady Gminy Karnice
z dnia 17 września 2008 roku

Wniosek o udzielenie dotacji ze środków Gminy Karnice na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków

I. Dane podmiotu ubiegającego się o dotację

1) pełna nazwa podmiotu:.............................................................................................................

2) forma prawna:...........................................................................................................................

3) data rejestracji/nr właściwego rejestru ....................................................................................

4) dokładny adres: ........................................................................................................................

ul. .................................................................................................................................................

gmina............................................................. powiat...................................................................

województwo ...............................................................................................................................

5) tel............................................................................ fax ...........................................................

6) nazwa banku i numer rachunku: .............................................................................................

7) nazwiska i imiona oraz funkcje osób statutowo upoważ­nionych do reprezentowania podmiotu w kontaktach ze­wnętrznych i zawierania umów:

..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................

II. Dane zabytku

1) nazwa zabytku: ........................................................................................................................

2) dane o zabytku uwidocznione w rejestrze zabytków (mię­dzy innymi nr w rejestrze zabytków, data wpisu) ................................................................................................................

3) tytuł do władania zabytkiem:..................................................................................................

4) uzyskane pozwolenie na przeprowadzenie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytku wydane przez właściwy organ ochrony zabytków (wydane przez, data, nr zezwolenia)...................................................................................................................................... ............................................................................................................................................................

5) uzyskane pozwolenie na przeprowadzenie prac budowlanych przy zabytku: (wydane przez, data, nr zezwolenia) .....................................................................................................................

6) uzasadnienie istotnego znaczenia historycznego, artystycznego lub naukowego zabytku)

......................................................................................................................................................

III. Szczegółowe informacje o pracach lub robotach:

  1. zakres rzeczowy prac lub robót:....................................................................................

  1. uzasadnienie konieczności przeprowadzenia prac lub robót: ......................................................

……………………………………………………………………………………………………….

IV. Kalkulacja przewidywanych kosztów realizacji na podstawie kosztorysu

1. Całkowity koszt zadania (w zł): ...........................................................

w tym;

- wnioskowana wielkość dotacji (w zł).......................

- wielkość środków własnych (w zł)...........................

- inne źródła (w zł).......................... (należy wskazać kwoty finansowania oddzielnie z każdego źródła)

V. Terminy

Wnioskowany termin przekazania dotacji: ............................

Termin rozpoczęcia prac: .......................................................

Termin zakończenia prac: .......................................................

VI. Wykaz prac lub robót budowlanych wykonanych przy danym zabytku w okresie 3 lat poprzedzających dzień złożenia wniosku z podaniem łącznej wysokości nakładów, w tym wysokości i źródła otrzymanego dofinansowania ze środków publicznych:

......................................................................................................................................................

VII. Dodatkowe informacje mogące mieć znaczenie przy ocenie wniosku:

......................................................................................................................................................

VIII. Wykaz załączników wymaganych przy składaniu wniosku:

1) Decyzja o wpisie do rejestru zabytków obiektu, którego dotyczą prace lub roboty

2) Dokument potwierdzający tytuł do władania zabytkiem (wy­pis z rejestru gruntów lub aktualny odpis z księgi wieczystej)

3) Dokumentacja fotograficzna obiektu

4) Decyzja właściwego organu ochrony zabytków zezwalają­ca na przeprowadzenie prac lub robót

5) Projekt i pozwolenie na budowę (zabytki nieruchome)

6) Program prac

7) Kosztorys

……………………… ..……………………………..........................................

pieczęć wnioskodawcy podpis osoby upoważnionej do składania oświadczeń woli

w imieniu wnioskodawcy

Załącznik nr 2

do Uchwały Nr XXIV/211/2008
Rady Gminy Karnice
z dnia 17 września 2008 roku

Wójt Karnic

ul. 11 Marca 7

72 343 Karnice

Sprawozdanie z realizacji zadania pod nazwą:

.. …………………………………………………………………………………………………

określonego w umowie nr …………………… z dnia ……………………r.

1. Koszty:

Nazwa zadania

Całkowity koszt zadania

Dotacja powiatu

Inne środki publiczne

Środki własne

2. Zestawienie rachunków:

Numer księgowy

Numer pozycji kosztorysu

Data wystawienia rachunku

Nazwa wydatku

Kwota

Wysokość środków z dotacji finansujących rachunek

......……………., dnia ………………….r. ………………………………

Pieczątka i podpis Beneficjenta

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Sylwia Jankowska 06-10-2008 16:24
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: Administrator BIP 06-10-2008
Ostatnia aktualizacja: - 06-10-2008 16:24