Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Urząd Gminy Karnice
System Rada

System Rada
Profile Radnych, komisje, interpelacje, kalendarz posiedzeń.

System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

System eWrota

eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.

Postanowienie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na budowie farmy wiatrowej o mocy 3MW realizowanego na działce oznaczonej nr geod. 174/2, obręb Drozdowo, gm. Karnice.

Karnice, dnia 12.11.2012 r.

BID.6220.5.5.2012

 

 

 

POSTANOWIENIE

 

Na podstawie art. 106 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000, Nr 98, poz. 1071 ze zm.), art. 64 ust. 1 pkt 1, a także ust. 3 oraz art. 66 i art. 68 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.), Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (dz. u. Nr 213, poz. 1397), po rozpatrzeniu wniosku złożonego przez Pana Antoniego Michalskiego, ul. Gwiaździsta 27/1, 60-149 Poznań, pełnomocnika Perma Power Lędzin Sp. z o.o., ul. Osiedlowa 18, 72-343 Karnice w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na budowie farmy wiatrowej o mocy 3MW realizowanego na działce oznaczonej nr geod. 174/2, obręb Drozdowo, gm. Karnice.

 

Postanawiam

 

  1. Wyrazić opinię, że dla przedsięwzięcia polegającego na budowie farmy wiatrowej o mocy 3MW realizowanego na działce oznaczonej nr geod. 174/2, obręb Drozdowo, gm. Karnice istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania inwestycji na środowisko.

 

  1. Ustalić zakres raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, zgodnie z art. 66 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (dz. U. nr 199, poz. 1227 ze zm.), ze szczególnym uwzględnieniem poniższych zagadnień:

 

  1. Opis planowanego przedsięwzięcia, a w szczególności:

a) charakterystykę całego przedsięwzięcia i warunki użytkowania terenu w fazie budowy i eksploatacji lub użytkowania,

b) przewidywane rodzaje i ilości zanieczyszczeń, wynikające z funkcjonowania planowanego przedsięwzięcia.

  1. Opis przewidywanych skutków dla środowiska w przypadku niepodejmowania przedsięwzięcia.

  2. Opis analizowanych wariantów, w tym:

a) wariantu proponowanego przez wnioskodawcę oraz racjonalnego wariantu alternatywnego,

b) wariantu najkorzystniejszego dla środowiska wraz z uzasadnieniem ich wyboru.

  1. Określenie przewidywanego oddziaływania na środowisko analizowanych wariantów, w tym również w przypadku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej, a także możliwego transgranicznego oddziaływania na środowisko.

  2. Uzasadnienie proponowanego przez wnioskodawcę wariantu, ze wskazaniem jego oddziaływania na środowisko, w szczególności na:

a) ludzi, rośliny, zwierzęta, grzyby i siedliska przyrodnicze, wodę i powietrze,

b) powierzchnię ziemi, z uwzględnieniem ruchów masowych ziemi, klimat i krajobraz,

c) dobra materialne,

d) wzajemne oddziaływanie między elementami, o których mowa w lit. a-c.

  1. Opis metod prognozowania zastosowanych przez wnioskodawcę oraz opis przewidywanych znaczących oddziaływań planowanego przedsięwzięcia na środowisko, obejmujący bezpośrednie, pośrednie, wtórne, skumulowane, krótko-, średnio- i długoterminowe, stałe i chwilowe oddziaływanie na środowisko, wynikające z:

a) istnienia przedsięwzięcia,

b) wykorzystywania zasobów środowiska,

c) emisji.

  1. Opis przewidywanych działań mających na celu zapobieganie, ograniczanie lub kompensację przyrodniczą negatywnych oddziaływań na środowisko.

  2. Wskazanie, czy dla planowanego przedsięwzięcia jest konieczne ustanowienie obszaru ograniczonego użytkowania w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska, oraz określenie granic takiego obszaru, ograniczeń w zakresie przeznaczenia terenu, wymagań technicznych dotyczących obiektów budowlanych i sposobów korzystania z nich.

  3. Przedstawienie zagadnień w formie graficznej.

  4. Przedstawienie zagadnień w formie kartograficznej w skali odpowiadającej przedmiotowi i szczegółowości analizowanych w raporcie zagadnień oraz umożliwiającej kompleksowe przedstawienie przeprowadzonych analiz oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.

  5. Analizę możliwych konfliktów społecznych związanych z planowanym przedsięwzięciem.

  6. Wskazanie trudności wynikających z niedostatków techniki lub luk we współczesnej wiedzy, jakie napotkano, opracowując raport.

  7. Streszczenie w języku niespecjalistycznym informacji zawartych w raporcie, w odniesieniu do każdego elementu raportu.

  8. Nazwisko osoby lub osób sporządzających raport.

  9. Zródła informacji stanowiące podstawę do sporządzenia raportu.

  10. Jeżeli dla planowanego przedsięwzięcia jest konieczne ustanowienie obszaru ograniczonego użytkowania, do raportu powinna być załączona poświadczona przez właściwy organ kopia mapy ewidencyjnej z zaznaczonym przebiegiem granic obszaru, na którym jest konieczne utworzenie obszaru ograniczonego użytkowania.

  11. Raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko powinien uwzględniać oddziaływanie przedsięwzięcia na etapach jego realizacji, eksploatacji lub użytkowania oraz likwidacji.

  12. Opisu elementów przyrodniczych środowiska i warunków środowiskowych obszaru objętego zakresem przewidywanego oddziaływania planowanego przedsięwzięcia w tym: inwentaryzacja przyrodnicza terenu, opis fauny i flory, najbliższe obszary chronione, obszary proponowane do objęcia ochroną, wraz z przedstawieniem ewentualnego wpływu przedsięwzięcia na te elementy i określenie działań minimalizujących.

  13. Przedstawienie metodyki prowadzenia analizy przyrodniczej dla lokalizacji farmy wiatrowej w ramach monitoringu przed inwestycyjnego.

  14. Przedstawienie charakterystyki występowania ornitofauny w ciągu całego roku, w tym podanie : dokładnego przebiegu tras, kierunków i wysokości przemieszczania się zwierząt z uwzględnieniem zakresu pracy śmigła (określonej najniższymi najwyższym położeniem śmigła), oraz przestrzeni poniżej i powyżej tego zakresu, sezonowości ich występowania, lokalnego i regionalnego schematu przemieszczania się zwierząt, wraz z opisem wpływu inwestycji na tą grupę zwierząt.

  15. Wskazanie oddziaływania farmy wiatrowej ze szczególnym uwzględnieniem wpływu na populację ornitofauny poprzez zajęcie lub modyfikację siedlisk, możliwość śmiertelnych kolizji w szczególności gatunków o stwierdzonej wysokiej kolizyjności z turbinami wiatrowymi, gatunków kluczowych oraz gatunków wskaźnikowych,

  16. Przedstawienie charakterystyki występowania nietoperzy, w tym: indeksów aktywności, szczegółowy opis stosowanej metodyki, ze szczególnym uwzględnieniem lokalizacji transektów i punktów nasłuchowych (zaznaczonych na mapie), długości transektów, czasu trwania nasłuchów w poszczególnych punktach, liczby i pory kontroli, panujących w trakcie kontroli warunków pogodowych, wykorzystywanego sprzęt, oprogramowania wykorzystywanego do analiz, wraz z opisem wpływu inwestycji na tą grupę zwierząt.

  17. Opis skumulowanego wpływu planowanej inwestycji, w powiązaniu z innymi istniejącymi lub planowanymi inwestycjami o podobnym charakterze na środowisko i integralność obszarów Natura 2000, a także przedstawienie na załączniku graficznym projektowanej farmy wiatrowej, na tle innych istniejących bądź planowanych przedsięwzięć tego typu.

  18. Przedstawienie prognozowanej śmiertelności ptaków i nietoperzy z uwzględnieniem wpływu skumulowanego z innymi funkcjonującymi farmami wiatrowymi oraz z wykorzystaniem danych zebranych podczas monitoringu porealizacyjnego dla istniejących farm wiatrowych.

  19. Przedstawienie wpływu inwestycji a w szczególności jej infrastruktury (drogi dojazdowe, wykopy) na szlaki migracyjne batrachofauny w trakcie masowych sezonowych wędrówek.

  20. Przedstawienie funkcjonowania pola wiatraków jako bariery ekologicznej.

  21. Przedstawienie zagadnień związanych z emisją hałasu do środowiska na etapie budowy i eksploatacji przedsięwzięcia, w odniesieniu do terenów chronionych akustycznie, w tym: zidentyfikowanie źródeł emisji hałasu, zidentyfikowanie terenów chronionych akustycznie z uwzględnieniem zapisów miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, jeżeli obowiązuje oraz istniejącego i planowanego zagospodarowania.

  22. Badania i analizy w/w powinny być zgodne ze stanem współczesnej wiedzy i uwzględniać biologię gatunków, w tym celu należy wykorzystać zalecenia zawarte m.in. w najnowszych wytycznych dotyczących oddziaływania farm wiatrowych na ptaki, wytycznych dotyczących oddziaływania farm wiatrowych na nietoperze oraz wytycznych w zakresie prognozowania oddziaływań na środowisko farm wiatrowych.

 

Po przeanalizowaniu szczegółowych uwarunkowań określonych w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.), a także karty informacyjnej i jej uzupełnienia stwierdzono, że inwestycja:

  1. polega na budowie farmy wiatrowej o mocy 3MW realizowanej na działce oznaczonej nr geod. 174/2, obręb Drozdowo, gm. Karnice wraz z towarzyszącą infrastrukturą,

  2. planowane wieże mają mieć 120 m całkowitej wysokości a rozpiętość śmigieł ma wynosić około 84 m

  3. planowana inwestycja realizowana będzie w sąsiedztwie (odległość ok. 300 m) obszarów natura 2000 tj. obszaru mającego znaczenie dla Wspólnoty Trzebiatowsko - Kołobrzeski Pas Nadmorski PLH320017, oraz obszar specjalnej ochrony ptaków Wybrzeże Trzebiatowskie,

  4. projektowana inwestycja przylega do istniejącej farmy wiatrowej i położona jest w odległości około 1,5 km od rezerwatu Przyrody Liwia Łuża oraz około 3,5 km od wybrzeża morskiego, czyli w istniejących ponadregionalnych szlakach migracyjnych (migracje wzdłuż wybrzeża) oraz lokalnych trasach przelotów (pomiędzy rezerwatem Liwia Łuża i pozostałymi terenami).

 

W związku z powyższym należy przeprowadzić pełną inwentaryzację przyrodniczą terenu planowanej inwestycji, pod kątem występowania chronionych elementów środowiska przyrodniczego, ze szczególnym uwzględnieniem wpływu skumulowanego z istniejącymi i planowanymi podobnymi inwestycjami.

Reasumując należy stwierdzić, że przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia pozwoli na określenie wpływu inwestycji na środowisko oraz sąsiadujące obszary Natura 2000.

 

Uzasadnienie

 

Pan Antoni Michalski pełnomocnik Perma Power Lędzin Sp. z o.o. wystąpił do Wójta Gminy Karnice z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie farmy wiatrowej o mocy 3MW realizowanego na działkach oznaczonych nr geod. 174/2, obręb Drozdowo, gm. Karnice.

 

Wójt Gminy Karnice pismem sygn. BID.6220.5.2.2012 z dnia 15.10.2012 r. złożył wniosek o wydanie opinii w sprawie konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla w/w przedsięwzięcia. Do wniosku o wydanie opinii, zgodnie z art. 64 ust. 2 pkt 1-3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.) załączono:

- wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach z dnia 03.10.2012 r. (wpływ do Urzędu 08.10.2012 r.)

- kartę informacyjną przedsięwzięcia,

- wypis i wyrys z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla działki nr 174/2, obręb Drozdowo.

 

Po przeanalizowaniu posiadanych dokumentów tutejszy organ stwierdził, co następuje.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Szczecinie pismem sygn. WOOŚ-TŚ.4240.315.2012.KA z dnia 30.10.2012 r. (wpływ do Urzędu 05.11.2012 r.) wyraził opinię o potrzebie przeprowadzenia oceny oddziaływania tego przedsięwzięcia na środowisko a w związku z tym potrzebę sporządzenia raportu oddziaływania na środowisko dla tego przedsięwzięcia. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Szczecinie ustalił zakres raportu zgodnie z art. 66 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.) ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień, w których mowa w punkcie 2 niniejszego pisma. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Gryficach w drodze opinii sanitarnej nr PS - N.NZ - 403 - 24/12 z dnia 23.10.2012 r. (wpływ do Urzędu 24.10.2012 r.) stwierdził również potrzebę przeprowadzenia oceny oddziaływania tego przedsięwzięcia na środowisko i określił jednocześnie zakres raportu o oddziaływaniu tego przedsięwzięcia na środowisko.

 

Inwestycja kwalifikuje się do § 3 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213, poz. 1397), tj. instalacje wykorzystujące do wytwarzania energii elektrycznej energię wiatru inne niż wymienione w § 2 ust. 1 pkt 5, lokalizowane na obszarach objętych formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. pkt 1-5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009 r. Nr 151, poz. 1220, z późn. zm.), o całkowitej wysokości nie niższej niż 30 m.

 

Zgodnie z w/w rozporządzeniem przedmiotowa inwestycja zalicza się do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko może być wymagany. W związku z powyższym dla planowanej inwestycji wymagane jest uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Mając powyższe na uwadze, tutejszy organ przeprowadził analizę przedmiotowego przedsięwzięcia w odniesieniu do uwarunkowań określonych w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.).

 

W związku z powyższym - orzeczono jak w sentencji.

 

Od niniejszego postanowienia nie służy Stronie prawo wniesienia zażalenia. Zgodnie z art. 142 Kodeksu postępowania administracyjnego, postanowienie, na które nie służy zażalenie, strona może zaskarżyć tylko w odwołaniu decyzji.

 

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Marek Brej 15-11-2012 10:25
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 15-11-2012
Ostatnia aktualizacja: Marek Brej 15-11-2012 10:26