System Rada
Profile Radnych, komisje, interpelacje, kalendarz posiedzeń.
eBoi
Jak załatwić sprawę?
eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.
Postanowienie w sprawie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla przedsięwzięcia pn ?Budowa stacji paliw płynnych wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną w miejscowości Cerkwica?
Karnice, dnia 30.05.2011 r.
Nasz znak: BGK.6620.8.1.2011
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego /Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późniejszymi zmianami/, art. 63 ust. 2, art. 64 ust. 1 w związku z art. 65 ust. 1 i ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008 r. Nr 199, poz. 1227 z późn. zm.), Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213, poz. 1397) po zapoznaniu się z wnioskiem Przedsiębiorstwa Handlowego „HL” ul. Cukrowa 28 ,71-004 Szczecin sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn. „Budowa stacji paliw płynnych wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną w miejscowości Cerkwica”
Postanawiam
nie nakładać obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, a w związku z tym obowiązku sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko dla przedsięwzięcia pn ”Budowa stacji paliw płynnych wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną w miejscowości Cerkwica” realizowanego przez Przedsiębiorstwo Handlowe „HL” ul. Cukrowa 28, 71-004 Szczecin,
UZASADNIENIE
Postanowienie wydano po zapoznaniu się z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, kartą informacyjną przedsięwzięcia, poświadczoną przez właściwy organ kopią mapy ewidencyjnej obejmującej przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, oraz obejmującej obszar, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie, wypisem z ewidencji gruntów dla tego obszaru, a także po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Szczecinie (Postanowienie z dnia 09.05.2011 r., znak sprawy WOOŚ.TŚ-4240.144-1.2011.KL) i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Gryficach (Opinia sanitarna z dnia 28.04.2011 r., znak sprawy PS-N.NZ-403-11/11).
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Szczecinie, w drodze ww. Postanowienia, wyraził opinię, że dla przedsięwzięcia pn. Budowa stacji paliw płynnych wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną w miejscowości Cerkwica”, nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania tego przedsięwzięcia na środowisko, a w związku z tym brak jest potrzeby sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko dla tego przedsięwzięcia do realizacji którego przystępuje Przedsiębiorstwo Handlowe „HL” ul. Cukrowa 28 ,71-004 Szczecin. W toku przeprowadzonego postępowania w sprawie oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Szczecinie przeanalizował uwarunkowania określone w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz w ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.), a także w Załączniku III do Dyrektywy Rady z dnia 27 czerwca 1985 r. w sprawie oceny skutków wywieranych przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko naturalne 85/337/EWG (Dz. U. L 175 z 5.7.1985, str. 40), znowelizowanej Dyrektywą Rady 97/11/WE z dnia 3 marca 1997 r. oraz Dyrektywą 2003/35/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 maja 2003 r. Biorąc pod uwagę uwarunkowania, o których mowa w art. 63 ww. ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku, Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Szczecinie stwierdził brak konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko. W ocenie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Szczecinie przedłożone materiały dotyczące planowanego przedsięwzięcia oraz dane na temat elementów przyrodniczych środowiska objętych zakresem przewidywanego oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, pozwoliły ocenić w sposób wystarczający jego oddziaływanie na środowisko, w tym na środowisko przyrodnicze. W związku z powyższym uwzględniając rodzaj, zakres i charakter planowanego przedsięwzięcia oraz warunki użytkowania terenu w fazie realizacji i eksploatacji Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Szczecinie uznał, iż planowana inwestycja nie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Gryficach, w drodze ww. Opinii sanitarnej, stwierdził potrzebę przeprowadzenia oceny oddziaływania tego przedsięwzięcia na środowisko. Uzasadniając swoją opinię Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Gryficach stwierdził, że przedmiotowe przedsięwzięcie będzie negatywnie oddziaływać na zdrowie i życie ludzi.
Z rozpoznania dokumentów w przedmiotowej sprawie wynika, że zgodnie z zapisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213, poz. 1397), inwestycja zakwalifikowana jest do przedsięwzięć wymienionych w § 3 ust. 1 pkt. 35. Zgodnie z tym rozporządzeniem przedmiotowa inwestycja zalicza się do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko może być wymagany.
W związku z powyższym oraz zgodnie z art. 71 ust. 2 pkt. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.), przedsięwzięcia mogące potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko wymagają uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Planowane przedsięwzięcie polega na ”Budowie stacji paliw płynnych wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną w miejscowości Cerkwica” na działkach 72/4, 73/11, oraz w części działki 63/5. Stacja paliw wraz z infrastrukturą techniczną obejmuje :
-zainstalowanie dwóch podziemnych zbiorników stalowych, dwupłaszczowych o pojemności. 40m? , na etelinę bezołowiową E 98 Pb, etelinę bezołowiową E 95 Pb, Bio olej oraz olej napędowy,
-zainstalowanie dwóch zbiorników stalowych LPG do autogazu o pojemności 4,85m?,
-zainstalowanie 3 dystrybutorów- 1 do autogazu , 2 do paliw,
-wykonanie zadaszenia miejsc lokalizacji dystrybucji paliw,
-budowę placu manewrowego i parkingu o powierzchni 1400m?,
-zagospodarowanie terenu w zakresie dróg wewnętrznych, chodników, małej architektury zieleni urządzonej ,
-budowy infrastruktury technicznej niezbędnej do funkcjonowania poszczególnych obiektów,
-wykonania stanowisk usług dodatkowych, odkurzacz, kompresor,
-wykonanie kanalizacji deszczowej.
W fazie realizacji przedsięwzięcia wystąpi oddziaływanie akustyczne związane z prowadzonymi pracami budowlanymi, oraz emisja niezorganizowana gazów i pyłów do powietrza. Oddziaływanie w tym zakresie ograniczone będzie do czasu trwania budowy i ustąpi wraz z zakończeniem prac. Ponadto podczas prowadzenia prac powstaną odpady typowe dla tej fazy tj. zaklasyfikowane do grupy 17 rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 27 września 2001 r. w sprawie katalogu odpadów (Dz. U. Nr 112, poz. 1120).
Faza eksploatacji przedsięwzięcia związana będzie z emisją hałasu pochodzącą z ruchu samochodowego klientów, oraz aktualnie wykonywanych operacji (tankowanie, odkurzanie, itp.) Z uwagi na znaczną odległość terenu przedsięwzięcia od najbliższego terenu chronionego akustycznie (ok. 250 m), oraz biorąc pod uwagę charakter przedsięwzięcia nie będzie ono stanowić znaczącego źródła hałasu. Klimat akustyczny w miejscowości Cerkwica kształtowany jest przez ruch samochodowy, jaki odbywa się na drodze wojewódzkiej przebiegającej przez miejscowość. Analizy obliczeń dla podobnych obiektów dowodzą, że emisja hałasu z planowanego przedsięwzięcia nie będzie stanowiła uciążliwości dla najbliższych terenów chronionych akustycznie.
Na terenie stacji powstawać będą ścieki bytowe. Ich ilość będzie tożsama ze zużyciem wody i wyniesie ok. 0,48 m3/d. Ścieki te będą odprowadzane do bezodpływowego zbiornika. Wody odpadowe z powierzchni utwardzonych, po wcześniejszym podczyszczeniu w koalescencyjnym separatorze substancji ropopochodnych, odprowadzane będą w ilości ok. 6.8 dm3/s do kanalizacji deszczowej.
Emisja gazów i pyłów do powietrza pochodzić będzie jedynie z aut klientów przyjeżdżających lub wyjeżdżających ze stacji. Ogrzewanie stacji będzie elektryczne. W wyniku funkcjonowania stacji powstaną następujące rodzaje odpadów: szlamy z odwadniania olejów w separatorach; olej z odwadniania olejów w separatorach; zaolejona woda z odwadniania olejów w separatorach; mieszanina odpadów z piaskowników i z odwadniania olejów w separatorach; sorbenty, materiały filtracyjne, tkaniny do wycierania np. szmaty, ścierki, ubrania ochronne; niesegregowane odpady komunalne; lampy fluorescencyjne i inne odpady zawierające rtęć. Odpady będą magazynowane selektywnie, w odpowiedni sposób w miejscach do tego wyznaczonych, następnie będą przekazywane firmom posiadającym stosowne uprawnienia w zakresie gospodarowania odpadami.
Z uwagi na charakter inwestycji nie przewiduje się możliwości wystąpienia poważnej awarii. Inwestor w karcie informacyjnej analizuje jednak możliwość wystąpienia sytuacji awaryjnych. W celu zapobieżenia wystąpienia takich sytuacji, Inwestor deklaruje szkolenie pracowników w zakresie bezpiecznej obsługi maszyn i urządzeń, oraz występujących zagrożeń i zachowania w nagłych przypadkach; udostępnienie i nałożenie obowiązku znajomości instrukcji BHP i P.POŻ.; wyposażenie stacji paliw w środki pochłaniające produkty naftowe, oraz środki neutralizujące oraz sprzęt przeciwpożarowy (gaśnice, koce). Inwestor rozpatruje również opracowanie instrukcji
techniczno-ruchowej, w której określony byłby sposób postępowania w przypadku awarii. Ponadto Inwestor jest zobowiązany odrębnymi przepisami szczegółowymi do wyznaczenia strefy zagrożenia wybuchem.
Przy ocenie wpływu przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko organ właściwy do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach kierował się kryteriami wyszczególnionymi w:
- art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji
o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz
o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008 r. Nr 199, poz. 1227 z późn. zm.),
- załączniku III do Dyrektywy Rady z dnia 27 czerwca 1985 r. w sprawie oceny skutków wywieranych przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko naturalne 85/337/EWG (Dz. U. L 175 z 5.7. 1985, str. 40), znowelizowanej Dyrektywą Rady 97/11/WE z dnia 3 marca 1997 r. oraz Dyrektywą 2003/35/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 maja 2003 r. - kryteria selekcji, uwzględniając łącznie następujące uwarunkowania:
Rodzaj i charakterystykę przedsięwzięcia:
Planowane przedsięwzięcie polega na ”Budowie stacji paliw płynnych wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną w miejscowości Cerkwica” na działkach 72/4 ,73/11 oraz w części działki 63/5. Stacja paliw wraz z infrastrukturą techniczną obejmuje :
-zainstalowanie dwóch podziemnych zbiorników stalowych, dwupłaszczowych o pojemności 40m?, na etelinę bezołowiową E 98 Pb, etelinę bezołowiową E 95 Pb, Bio olej oraz olej napędowy,
-zainstalowanie dwóch zbiorników stalowych LPG do autogazu o pojemności 4,85m?,
-zainstalowanie 3 dystrybutorów- 1 do autogazu , 2 do paliw,
-wykonanie zadaszenia miejsc lokalizacji dystrybucji paliw,
-budowę placu manewrowego i parkingu o powierzchni 1400m?,
-zagospodarowanie terenu w zakresie dróg wewnętrznych, chodników, małej architektury zieleni urządzonej ,
-budowy infrastruktury technicznej niezbędnej do funkcjonowania poszczególnych obiektów,
-wykonania stanowisk usług dodatkowych, odkurzacz, kompresor,
-wykonanie kanalizacji deszczowej.
Usytuowanie przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska w szczególności przy istniejącym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego:
Planowana inwestycja polegająca na Budowie stacji paliw płynnych wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną w miejscowości Cerkwica”, zlokalizowana jest poza obszarem Natura 2000, tj. obszaru specjalnej ochrony ptaków PLB320010 „Wybrzeże Trzebiatowskie”, którego celem jest ochrona populacji dziko występujących ptaków ujętych w załączniku I Dyrektywy Ptasiej i ich siedlisk.
Jak wynika z przedłożonej karty informacyjnej, realizacja inwestycji nie wiąże się z wycinką drzew oraz krzewów. Przedsięwzięcie realizowane będzie częściowo w sąsiedztwie drzew i krzewów. Jednakże, jakiekolwiek prace ziemne oraz inne prace związane z wykorzystaniem sprzętu mechanicznego lub urządzeń technicznych, prowadzone w obrębie bryły korzeniowej drzew i krzewów na terenie zieleni lub zadrzewienia będą wykonywane w sposób najmniej szkodzący drzewom i krzewom, zgodnie z art. 82 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U.
z 2004 r., Nr 92, poz. 880 ze zm.).
Podsumowując, z uwagi na usytuowanie ww. przedsięwzięcia w stosunku do obszarów Natura 2000 oraz fakt, iż podjęcie zamierzonych działań w ramach realizacji planowanego przedsięwzięcia nie wpłynie niekorzystnie na chronione siedliska przyrodnicze, siedliska gatunków roślin i zwierząt, tutejszy organ stwierdził, że przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie oddziaływać negatywnie na obszary Natura 2000, a w szczególności nie będzie miało wpływu na integralność i spójność obszarów Natura 2000 oraz nie wystąpi skumulowany wpływ inwestycji w porównaniu z innymi przedsięwzięciami.
Planowane przedsięwzięcie nie znajduje się w obszarze wybrzeży oraz nie jest zlokalizowane w strefie ochronnej ujęć wód i obszarów ochronnych zbiorników wód śródlądowych, a także na terenie uzdrowisk i obszarów ochrony uzdrowiskowej.
Ponadto, teren inwestycji nie jest zlokalizowany na obszarze o przekroczonych standardach jakości środowiska.
Przedmiotowa inwestycja realizowana będzie częściowo w terenie zabudowanym miejscowości Cerkwica. Wymienione jednak uciążliwości w stosunku do mieszkańców będą krótkotrwałe i nie wykroczą poza obszar inwestycji.
Planowana inwestycja nie będzie realizowana w granicach obszarów Natura 2000. Najbliższy obszar Natura 2000 znajduje się w odległości ok. 4,5 km w linii prostej od terenu przeznaczonego pod przedmiotową inwestycję i jest to obszar specjalnej ochrony ptaków „Wybrzeże Trzebiatowskie” PLB 320010. W związku z tym nie wystąpi negatywne oddziaływanie przedsięwzięcia na wymieniony obszar oraz przedmiot jego ochrony. Na podstawie Waloryzacji Przyrodniczej Gminy Karnice, sporządzonej przez Biuro Konserwacji Przyrody w Szczecinie (Szczecin 2001 r.), oraz Waloryzacji Przyrodniczej Województwa Zachodniopomorskiego (Szczecin luty 2010 r.) inwestycja nie jest zlokalizowana na terenie istniejących albo projektowanych obszarów chronionych. W miejscu planowanej inwestycji oraz w jego najbliższym sąsiedztwie nie występują stanowiska roślin, zwierząt czy grzybów chronionych na podstawie przepisów ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. 2009 r. Nr 151, poz.1220)
Realizacja inwestycji nie wiąże się z wycinką drzew i krzewów.
Przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarze, na którym standardy jakości środowiska zostały przekroczone.
Inwestycja będzie realizowana w granicach administracyjnych miejscowości Cerkwica, w bezpośrednim sąsiedztwie drogi wojewódzkiej, na terenie zurbanizowanym i poddanym antropopresji.
Rodzaj i skalę możliwego oddziaływania:
Jak wynika z analizy przedłożonych dokumentów, oddziaływanie inwestycji na środowisko będzie związane głównie z etapem realizacji inwestycji, jednak nie wpłynie ono negatywnie na żaden z komponentów środowiska. Ewentualne emisje, jakie mogą się pojawić w związku z planowanymi pracami budowlanymi, tj. oddziaływanie akustyczne i wibracje związane z koniecznością użycia sprzętu i pojazdów transportowych, wytworzenie odpadów, będą miały zasięg lokalny i ustaną po zakończeniu budowy. Emisje te, nie wyjdą również poza granice działek, na których ma być zrealizowane przedmiotowe przedsięwzięcie.
Ponadto, w celu zminimalizowania oddziaływania jakie może nieść ze sobą realizacja przedmiotowej inwestycji, inwestor zobowiązał się do zastosowania działań minimalizujących wpływ planowanej inwestycji na poszczególne komponenty środowiska, takie jak: wykonywanie wszelkich prac będących źródłem hałasu wyłącznie w porze dziennej, w celu ograniczenia uciążliwości akustycznej dla mieszkańców.
Rodzaj i charakter planowanej inwestycji oraz minimalne uciążliwości dla środowiska, jakie mogą wystąpić w związku z realizacją inwestycji, a także usytuowanie planowanej inwestycji w głębi kraju przesądziły o braku transgranicznego oddziaływania na środowisko, zwłaszcza na komponenty przyrodnicze.
Stwierdza się, że oddziaływanie inwestycji na jakość powietrza, klimat akustyczny i glebę nie będzie istotne przy zastosowaniu przez Inwestora ww. działań minimalizujących oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. Z uwagi na fakt, iż nie planuje się wprowadzać do środowiska materiałów i substancji niebezpiecznych, których niewłaściwe wykorzystanie mogłoby w nieodwracalny sposób zanieczyścić środowisko, uznaje się, iż planowana inwestycja będzie miała charakter odwracalny.
Informacje przedstawione w karcie informacyjnej przedsięwzięcia, pozwoliły stwierdzić, iż planowana inwestycja nie wpłynie znacząco na środowisko.
Dokonana analiza w oparciu o przedłożone dokumenty pozwoliła oszacować wpływ przedmiotowej inwestycji na środowisko, a po zbadaniu i po uwzględnieniu łącznie uwarunkowań, o których mowa w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008 r. Nr 199, poz. 1227 z późn. zm.), dały możliwość oszacowania wpływu przedmiotowej inwestycji na środowisko. W wyniku tej analizy, organ stwierdził, iż przedmiotowa inwestycja nie wywrze wpływu na środowisko poprzez emisję zanieczyszczeń do powietrza, emisję odpadów, hałasu i ścieków do środowiska. Zasięg tego oddziaływania nie wpłynie niekorzystnie na poszczególne komponenty środowiska. Należy stwierdzić, że między innymi rodzaj, jak i zakres planowanego przedsięwzięcia oraz jego lokalizacja i stopień oddziaływania na środowisko pozwala na uznanie, iż przedsięwzięcie nie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. W związku z powyższym uznano za zasadne, zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami w tym zakresie, nie nakładać obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, a w związku z tym obowiązku sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko dla przedsięwzięcia pn. Budowie stacji paliw płynnych wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną w miejscowości Cerkwica” realizowanego przez Przedsiębiorstwo Handlowe „HL” ul. Cukrowa 28, 71-004 Szczecin
POUCZENIE
Od niniejszego postanowienia nie przysługuje Stronom wniesienie zażalenia.
7
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Radosław Bogdański | 28-06-2011 10:28 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | 30-05-2011 | |
Ostatnia aktualizacja: | - | 28-06-2011 10:28 |